portál o slovenskom dizajne

HANS LEDWINKA - fenomenálny konštruktér

HANS LEDWINKA - fenomenálny konštruktér

Putovná výstava Technického múzea Tatra vznikla pri říležitosti 130. výročia narodenia tohto automobilového konštruktéra rakúskeho pôvodu, ktorý Koprivnicko Tatry zasvätil 40 rokov života. Výstava opisuje kostrbatú cestu opomínaného hoci geniálneho konštruktéra do siene slávy svetových automobilových konštruktérov.

Výstava mapuje dôležité míľniky života Hansa Ledwinku (1878 - 1967), ktoré boli často zásadný aj pre Koprivnickú automobilku. Ledwinka stál ako pomocný technik pri zrode prvého osobného automobilu Präsident. Jeho meno je späté s legendárnymi vozmi Tatra ako napríklad T 11, ľudová T 57 zvaná Hadimrška, aerodynamická T 77, železničný vagón Slovenská strela, nákladné T 111. Ledwinkova Tatrovácká koncepcia riešenia podvozku mala veľký vplyv na kvalitu a úspech najmä nákladných vozňov. Vďaka Ledwinkovi Tatra dosiahla svetové uznanie a stala sa až kultovým fenoménom. Nič na tom nemení aj obvinenie Hansa Ledwinku z údajnej spolupráce s nacistami za druhej svetovej vojny. Toto zatratenie zo strany socializmu malo za následok jeho upadnutie do dnešného zabudnutia, napriek tomu bol ale Ledwinkovv vplyv na dnešný koncept automobilu zásadný a neprekonateľný.

Cieľom výstavy je teda pripomenutie a vyzdvihnutie génia osobnosti Hansa Ledwinka. Výstava je trojjazyčná: česky, nemecky a anglicky. Všetky jazykové mutácie na jednom paneli zároveň. Vernisáž sa uskutoční pondelok 6. 4. 2009 vo foyer fakulty architektury STU v Bratislave o 15.30 hod. Sprievodná akcia k výstave v priestoroch STU Bratislava bude vo štvrtok 16. 4. 2009 od 17:00 Ledwinka a výrobky Tatra dnes. Prednáška na tému prínos Hansa Ledwinky do sveta automobilizmu - tatrovácka koncepcia a jej vývoj, vzduchom chladený motor, aerodynamický vagón. Lektor: Ing. Jindřich Arabasz, kurátor Technického múzea Tatra v Koprivnici

Hans Ledwinka (14. februára 1878 Klosterneuburg, Rakúsko - 2. marca 1967 Mníchov) bol rakúsky a český automobilový konštruktér, zamestnaný od roku 1897 vo firme Tatra. V rokoch 1905-1945 bol jej technickým riaditeľom. Je tvorcom koncepcie automobilu s centrálnou nosnou rúrou a kyvným nápravami (tridsiate roky), ktorú podnik používa dodnes.
Počas svojho pôsobenia v Tatry sa venoval najmä konštrukcii automobilov. Bol už pri stavbe prvého benzínového automobilu v rakúskej monarchii - automobilu NW Präsident, neskôr bol autorom aj mnohých ďalších automobilov. Vymyslel koncepciu vozidla s '''chrbticovýmým'' rámom, využitie vzduchom chladených motorov typu boxer, umiestnenie motora vzadu, dôslednú aplikáciu aerodynamických tvarov a niekoľko ďalších inovácií. V tridsiatych rokoch konzultoval svoje koncepcie s Ferdinadem Porsche, čo je vidieť na podobnosti modelov oboch konštruktérov.
V roku 1945 bol odsúdený za spoluprácu s nacistami a bol väznený až do roku 1951. Potom využil možnosť odísť do Nemecka. Od roku 1953 až do smrti žil v Mníchove, kde sa konštruovaniu venoval do veľmi vysokého veku.

Tatra 77 - ako prvá sériovo vyrábaná limuzína s prúdnicovou karosériou na svete a so vzduchom chladeným osemvalcovým motorom uloženým vzadu - spôsobila v roku 1934 senzáciu na berlínskom autosalóne. Jej kapkovitý tvar preukázal, že aerodynamika výrazne zvyšuje rýchlosť jazdy. Navyše mal vozeň stredný svetlomet, ktorý sa natáčal spoločne s prednými kolesami.

blog comments powered by Disqus