portál o slovenskom dizajne
pridané
02 Dec 2010
napísal/a
sharuj googli
likuj

PLAY alebo “poďte sa zahrať do galérie” v Prahe

PLAY alebo “poďte sa zahrať do galérie” v Prahe

„Zvenku to vypadá, jako když v Mánesu stěhují nebo se tam sjeli na sněm kramáři nebo se tam konají otevřené dílny psychiatrických pavilonů.“ Takto začína článok o výstave PLAY v Lidových novinách. Hravá expozícia, ktorá až do 31. januára 2011 ovládla priestory Výstavnej siene Mánes jednoznačne nepatrí medzi výstavy, na ktoré je bežný návštevník zvyknutý. Obzvlášť úvodná sieň, viditeľná priamo z ulice, prekvapí svojim chaotickým vzhľadom a v čase bohatej návštevnosti aj dosť prenikavým hlukom.

"Na zemi leží materiálová termitiště s drobnými předměty, sypké, pevné i hnětoucí materiály ponechané k volné manipulaci návštěvníkům. Ti z nich v průběhu tří měsíců sestaví, poskládají, slepí a vzájemně propojí rozvíjející se organismus." 


Ako i názov tejto časti napovedá "Krystalíza" sa neustále mení, kryštalizuje v niečo nové... rastú tu veže a mosty z rôznorodých materiálov: z cievok od nití, zápalkových škatuliek či penových profilov. 

K experimentovaniu so zvukmi nabáda "Zvonice" - strom píšťal od Jiřího Konvrzka, kde môžete za pomoci zvonov na čistenie odpadu vylúdiť všakovaké zvuky. Ku koncertu zvukov a hlukov sa pridáva i odhalené vnútro klavíra, Znejúca stolička , či nástroj z trubiek a pingpongových rakiet. 

Medzi najpopulárnejšie hry patril v čase mojej návštevy guličkový kinetický objekt "Stôl chutí" od Marianny Stránské (kde po vhodení guličky bolo možné pozorovať jej putovanie labyrintom priesvitných plastových trubíc) a "Kroužkový kanón" - bubon umožňujúci vystreľovanie krúžkov dymu. 

Petr Nikl, autor konceptu výstavy myslel skutočne na každého, a do priestoru začlenil i pár "pozorovateľní" v podobe periskopu či kaleidoskopov, ktoré ponúkajú pohľad na výstavu z inej perspektívy. Navyše je priestor výstavy neustále fotograficky a filmovo mapovaný, prakticky nonstop pozoruje výstavu štvorica kamier

Dolná časť výstavy sa nesie v pokojnejšom duchu. Petr Nikl upřesňuje: "Oproti živelně se vyvíjející horní části, bude spodní část galerie z větší části zatemněna a rozčlení se do komorních koncentrovaných vjemů. V norách vznikne labyrint světelných, zvukových a hmatových nástrojů." 

Hoci pieskovisko plné plastového granulátu nepovažujem za optimálnu náhradu za piesok, a kovové profily určite nenadchli žiadneho rodiča.. i napriek tomu som už dávno nevidela toľko nadšene za hrajúcich dospelých pohromade. Ak budete mať cestu okolo, príďte sa zahrať aj vy. Nezabudnite si so sebou vziať i malú drobnosť (do veľkosti 10m2) ktorú môžete vo výstavnom priestore ponechať a nepriamo sa tak stať súčasťou tejto jedinečnej výstavy.

blog comments powered by Disqus