Ako plynul čas s dizajnom obalu PRIBINÁČEK
Na Slovensku je dnes len málo značiek, ktoré majú za sebou takú silnú tradíciu, ako má PRIBINÁČEK. Šesťdesiate narodeniny sú preto dobrým dôvodom na veľkú oslavu. V rámci osláv Pribináček pripravil zaujímavý materiál k vývoju dizajnu obalu tohto obľúbeného tvarohovo-smotanového dezertu aj s odborným komentárom Jiřího Fialu z agentúry Fiala&Šebek.
1954 Grafická koncepcia prvého obalu PRIBINÁČKA bola veľmi jednoduchá. Z pohľadu dnešných dizajnérov však išlo o geniálne riešenie. Dominantný bol slogan „Pramen zdraví z Posázaví“, ale taktiež červená pečať – vtedajšia značka štátneho podniku Pribina v Přibyslavi. Nápis, ktorý jasne definoval silné stránky výrobku – „lahodný, chutný a výživný“, nabádal k tomu, aby vtedajší zákazníci tvarohovo-smotanový dezert ochutnali. „V tomto roku vznikol aj základ dnešného do oblúku písaného loga. Aby sa celý názov PRIBINÁČEK zmestil na kartónové viečko, musel byť natlačený do polkruhu,“ vysvetľuje Jiří Fiala, Creative Director agentúry Fiala&Šebek, ktorá sa podieľa na vývoji dizajnu obalu PRIBINÁČKA. 1980 V 80. rokoch prešiel dizajn obalu PRIBINÁČEK výraznými zmenami. Stvárnenie loga ako bieleho nápisu v modrom polkruhu s hrubým bielym rámčekom sa stalo základným stavebným kameňom všetkých budúcich dizajnov. K slovu sa však dostala aj vtedajšia oficiálna agitácia za prospešnosť mliečnych výrobkov pre správny vývoj detí. Na obale sa preto objavila kresba detskej tváričky, ktorá mala za úlohu ukázať, pre koho je výrobok primárne určený. Nasledujúcich 14 rokov tak bolo obdobím, ktorému chýbali nápady a kreativita kvôli plneniu spoločenských noriem. 1994 V snahe odlíšiť sa a upútať pozornosť malých detí sa maskotom PRIBINÁČKA stal kocúrik – symbol zvieratka, ktoré miluje mlieko. Výraz sediaceho kocúrika utvrdzoval mamičky o tom, že výrobok môžu podávať aj veľmi malým deťom. „Maškrtným obliznutím dokazuje skvelú chuť dezertu, ktorý práve z lyžičky ochutnal. Jednoduchý až naivný štýl pripomínajúci detskú kresbu zodpovedá dobe, v ktorej vznikol,“ dopĺňa Jiří Fiala. Dôležitou zmenou, a to nielen dizajnovou, bol prechod z kartónového viečka na alumíniové, ktoré je bezpečnejšie a hygienickejšie na uchovanie čerstvosti produktu. 1997 PRIBINÁČEK sa v tomto roku už začínal približovať svojej dnešnej podobe. Kocúrik dospel do veku predškoláka a obliekol si pruhované tričko a modré nohavice na traky. Stále však držal v labke lyžičku a maškrtne sa oblizoval. Príchuť už nerozlišovala len farba, ale použitá bola i kresba vanilky. Išlo o reakciu na trend, ktorý sa intenzívnejšie začínal objavovať aj v iných kategóriách potravín, kde bolo viac príchutí. Celkové farebné ladenie sa pomaly menilo na súčasné, pre značku už typické. Možnosti potlače obalov a viečok však stále nedávali príležitosť ku graficky zaujímavejšiemu stvárneniu. 2005 Prvá malá revolúcia nastala v zmene technológie potlače obalov. Umožnila reprodukovať zložitejšiu grafiku a výraznejšie farby. Tým sa ponúkala možnosť reálnejšieho zobrazenia obrázkov a rovnako tak plynulých farebných prechodov na pozadí obalu. Kocúrik sa navyše prezliekol do známeho červeno-bieleho trička. 2012 Kocúrik sa z pasívnej role nevinnosti nenásilne prevtelil do aktívneho kamaráta s kopou nápadov na rôzne detské aktivity. Dôvodom bola nielen snaha udržať si pozornosť detí ovplyvnených ponukou konkurencie a filmovými hrdinami, ale aj záujem na tom, aby kocúrik povzbudzoval deti k športovým a iným aktivitám a podporoval tak ich zdravý vývoj. Grafické poňatie postavičky bolo plastickejšie a dynamickejšie. Celkový prístup k dizajnu bol určitým spôsobom prelomový. Pri zachovaní jasnej identity značky spoločne s kocúrikom bol využitý potenciál oslovovať stále náročnejšie publikum. 2014 V tomto roku PRIBINÁČEK oslavuje 60. výročie od svojho vzniku, čo sa odrazilo aj na dizajne obalu. Kocúrik hrdo drží tortu a všade okolo je narodeninová atmosféra.