portál o slovenskom dizajne

Materiály a dizajn výrobkov

Materiály a dizajn výrobkov

Dobrý dizajn je účelný, výborný i poteší. Úspech výrobkov je v kombinácii spoľahlivého technického dizajnu a nápaditého priemyselného dizajnu. Toto spojenie vytvára charakter výrobku - spôsob, ako sa využil materiál a technologické procesy, aby výsledok poskytoval funkčnosť, použiteľnosť a uspokojenie z vlastníctva výrobku. Uspokojenie je ovplyvnené najviac estetikou, asociáciami a predstavami, ktoré výrobok vyvoláva. Túto kombináciu budeme nazývaťcharakterom výrobku.

Možno povedať, že materiály sú potravou dizajnu, a technologické procesy spôsobom, ako ich pripraviť na konzumáciu. Ako sa vyberajú? Výber musí spĺňať technické požiadavky dizajnu, zabezpečiť funkčnosť a bezpečnosť výrobku a určiť jeho cenu. Toto ponecháme na technikov. Sústredíme sa na iný súbor kritérií, ktoré sú pre dizajn rovnako dôležité: ako dizajnér vyberá pre výrobok materiál a technologické procesy, aby vytvoril jeho charakter? To nie je otázka, ktorá by vyžadovala technické vzdelanie, veď charakter je vlastne ľudskou vlastnosťou. Vyžaduje však schopnosť pozorovať, porovnávať a vytvárať súvislosti. 


Tento článok sa zaoberá spôsobom, ako možno materiály a technologické procesy využiť na vytvorenie charakterových vlastností výrobku. 

Pyramída požiadaviek 
Pero, s ktorým tento článok píšem, stojí 5 libier (obr. 1). Ak pôjdete do správneho obchodu, môžete kúpiť pero za omnoho viac ako 1000 libier (na obrázku dolu). Píše 200-krát lepšie ako moje? Asi nie; moje píše dokonale. Aj tak však existuje pre takéto perá odbyt. Prečo? 

Výrobok má určité náklady - výdavky na výrobu a marketing. Má aj cenu - sumu, za ktorú sa ponúka spotrebiteľovi. A má svoju hodnotu - za ktorú je podľa spotrebiteľa hodný. Drahé perá diktujú ceny, keďže zákazník ich vníma ako oprávnené. Čo určuje cenu?

Obr.1 Perá, lacné a drahé. Vybraný materiál - akrylát na hornom obrázku, zlato, striebro a email na dolnom - tvoria estetický vzhľad a vyvolávajú asociácie. Sú vnímané rozdielne, prvý pár ako úžitkový, ostatné ako niečo zriedkavé a zručne vyrobené. (Spodné vyobrazenie s láskavým dovolením Davida Nishimuru z Vintagepens.com). 

Obr.2 Pyramída požiadaviek. Spodná časť pyramídy je nazvaná "technický dizajn", horná "priemyselný dizajn"; možno lepšie je uvažovať o všetkých troch tretinách pyramídy ako o jednom procese, ktorý budeme volať "dizajn výrobku". 

Jasnú úlohu zohráva funkčnosť, ktorú poskytuje rozumný technický dizajn. V pyramíde požiadaviek na obr. 2 tvorí základňu: výrobok musí správne fungovať, byť bezpečný a hospodárny. Samotná funkčnosť nepostačuje: výrobku sa musí dať ľahko porozumieť a pracovať s ním, a to sú otázky použiteľnosti, ktorá tvorí druhú vrstvu na obrázku. Treťou požiadavkou, ktorá dotvára pyramídu, je výrobkom poskytované uspokojenie: teda uľahčenie života jeho majiteľa.

Hodnota výrobku je mierou, do ktorej spĺňa (alebo prekračuje) očakávania spotrebiteľa v smere týchto troch požiadaviek - funkčnosti, použiteľnosti a uspokojenia. Považujte ich za charakter výrobku. Veľmi sa podobá charakteru človeka. Obdivuhodný človek je taký, ktorý dobre pracuje, efektívne reaguje a stojí za to byť s ním. Ten, kto nespĺňa z tohto nič, nie je príťažlivý. Protivný človek nespĺňa jednu alebo viac z týchto požiadaviek do tej miery, že je neznesiteľný.

Výrobky sú rovnaké. Všetky perá z obr.1 fungujú dobre a dajú sa ľahko použiť. Obrovský rozdiel v cene naznačuje, že spodná dvojica poskytuje stupeň uspokojenia, ktorý horné dve neposkytujú. Najviac zrejmý rozdiel medzi nimi je v materiáli, z ktorého sú zhotovené - horné sú odlievané z akrylového skla (PMMA - Polymetylmetakrylát - plexisklo), spodné zo zlata, striebra a emailu. PMMA je materiál, z ktorého sa vyrábajú držadlá zubných kefiek, vec, ktorú po použití odhodíte. Zlato a striebro sú materiálom na šperky, vzbudzujú pocit úspešnosti, rodinného klenotu, ktorý sa odovzdáva z generácie na generáciu. Takže zrejmá je otázka, ako vytvoriť charakter výrobku? 

Charakter výrobku

Na obr. 3 je spôsob rozboru charakteru výrobku. Je to zmapovanie myšlienok, ktoré budeme skúmať; ako na každej mape, i tu je množstvo detailov, ale musíme nájsť svoju vlastnú cestu. V strede záujmu sú informácie o výrobku samotnom: základné požiadavky na dizajn, jeho fungovanie, jeho črty. Spôsob, akým sa o nich premýšľa a ako sa rozvíjajú, je určený súvislosťami - kontextom, uvedenom v krúžku nad tým. Súvislosti sú tvorené odpoveďami na otázky: Kto? Kde? Kedy? Prečo? Uvažujte o prvej z nich: Kto? Dizajnér, ktorý má navrhnúť výrobok príťažlivý pre ženy, zvolí prostriedky, líšiace sa od výrobkov pre deti, starších ľudí alebo pre športovcov. Kde? Výrobok pre využitie doma vyžaduje iný výber materiálu a tvaru, ako ten, čo sa má použiť, dajme tomu v škole alebo v nemocnici. Kedy? Výrobok určený pre príležitostné použitie sa navrhuje inak, ako ten, ktorý sa používa stále; výrobok pre formálne príležitosti sa líši od neformálneho využitia. Prečo? Výrobku, ktorý je predovšetkým úžitkový, sa týkajú iné dizajnérske rozhodnutia, ako toho, ktorý je prevažne výrazom životného štýlu. Súvislosti ovplyvňujú a podmieňujú všetky rozhodnutia, ktoré dizajnér pri hľadaní riešenia robí. Vyvolávajú atmosféru

Obr.3 Rozbor charakteru výrobku. Kontext definuje zámery, alebo "atmosféru"; materiály a technologické procesy tvoria mäso a kosti; prepojenie s používateľom určuje použiteľnosť, a estetika a asociácie vnímania výroku tvoria jeho charakter. Tieto pojmy sú podrobnejšie vysvetlené v texte. (Skratky názvov materiálov sú vysvetlené v dodatku.)

Vľavo od výrobkov sú informácie o materiáloch a technologických procesoch, využitých na tvarovanie, spájanie a dokončenie výrobku - hlavný cieľ tohto článku. Možno povedať, že každá z nich predstavuje knižnicu, v ktorej sa dá vyberať. Prvým krokom pri výbere materiálu i postupu je, že môžu spĺňať obmedzenia, dané primárnymi požiadavkami dizajnu - podstatné funkcie a črty stredného krúžku. Materiál a postup dáva výrobku konkrétny tvar, mäso a kosti, ako sa hovorí; tvoria fyziológiu výrobku.

Vpravo na obr. 3 sú dva ďalšie balíky informácií. Spodný - použiteľnosť - charakterizuje spôsob, ktorým výrobok komunikuje s používateľom: interakciu s jeho zmyslovými, poznávacími a motorickými funkciami. úspech výrobkov vyžaduje operačný režim, ktorý je podľa možností čo najviac intuitívny, nevyžaduje námahu a prepojenie, ktoré vyjadruje stav výrobku a jeho odozvu na činnosť používateľa viditeľným, akustickým alebo hmatateľným spôsobom. Je pozoruhodné, koľko výrobkov v tomto zlyháva a vylučuje tak množstvo svojich potenciálnych používateľov.

Na obr. 3 ostáva ešte jeden krúžok: je označený ako Subjektivita - charakter. Charakter výrobku sa odvíja od estetiky, asociácií, vnemov a dojmov.

Anestetiká tlmia zmysly. Estetika účinkuje opačne: stimuluje všetkých päť zmyslov - zrak, sluch, hmat, chuť, čuch. Najprv zapracuje prvá línia charakteru: stretávame sa s farbou, tvarom, textúrou, dotykovým vnemom, vôňou a zvukom - rozmýšľame o vôni nového auta a zvuku jeho zatváraných dverí.

Výrobky tiež majú asociácie - druhá línia - veci, ktoré vám pripomínajú a ktoré vám prídu na um. Landrover a iné terénne vozidlá majú tvary a (často) farby, ktoré napodobujú vojenské vozidlá. Aerodynamický tvar amerických áut šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov 20-teho storočia vyvolával asociácie vesmíru. Možno je náhoda, že volkswagen "chrobák" má tvar ako hmyz, ale ostatné tvary nie sú náhodami; dizajnéri ich dobrovoľne vybrali, aby pritiahli skupinu spotrebiteľov (Kto?), ktorým bol výrobok určený.

Nakoniec najabstraktnejšia vlastnosť, dojem. Dojmy sú reakcie výrobku, ktoré vyvoláva v pozorovateľovi, spôsob, ako ho vníma. Tu je priestor pre nesúhlas; dojmy z výrobku sa menia s časom a závisia na kultúre a zázemí pozorovateľa. Pri konečnej analýze je to však dojem, čo spôsobí uprednostnenie jedného výrobku pri výbere z veľkého množstva podobných; vytvára pocit "musieť to mať".......... Celý článok preložený z anglického originálu "Materials and Product Design" od autora Mike Ashbyho nájdete na www.matnet.sav.sk.

blog comments powered by Disqus