portál o slovenskom dizajne

Interview s Michaelou Bednárovou

Spovedali sme multitasking textilnú dizajnérku, absolventku VŠVU a zakladateľku slovenskej značky Puojd - Michaelu Bednárovú. Tvrdohlavá idealistka nám prezradila napríklad aj to ako vníma dizajn na Slovensku či na čom momentálne pracuje.

1. Krátka biografia (rok a miesto narodenia, štúdium, pracovné úspechy, dôležité udalosti v kariére).
1982, Kežmarok, VŠVU, vlastná značka Puojd, klienti alebo práca pre:  Tuli, SNG, Volkswagen Slovakia, Zapadoslovenska energetika, ÚĽUV, Neopublic Porter Novelli, DM drogerie markt, Bratislava tourist board, Nota bene

2. Ako by ste definovali priestor, v ktorom sa práve nachádzate?
Pred takmer šiestimi rokmi som založila Puojd, nič netušiac o tom, do akého priestoru ma to dostane :). Po takej dlhej dobe som, zdá sa, tento rok konečne na stabilnejšom mieste. Dopyt po slovenských darčekových predmetoch, či po dizajne na mieru od veľkých firiem narastá. Čomu sa veľmi teším a privádza ma to zároveň na dôležitú križovatku, čo a ako robiť s odevnou líniou Puojdu, ktorú žiaľ robím viac pre radosť a pre zopár ľudí. Paradoxne tam ale cítim najväčší osobný progress. S módou je to v dnešnej dobe ťažko. Nedá sa robiť iba akože a na naozajstný fashion bussiness nie je Slovensko ako krajina absolútne pripravené.

3. Ako ste sa dostali k dizajnu?
Mamka je akademická maliarka, odmalička som vyrastala v umeleckom prostredí, boli mi dané úžasné možnosti na rozvoj v tejto oblasti. Ona sama ma prehovorila na prestup na umeleckú školu, ktorú založili v Kežmarku, keď som už rok chodila na gymnázium. Nebolo to ťažké rozhodnutie, odjakživa som vedela, že chcem ísť na VŠVU a stredná umelecká škola tomu veľmi pomohla. Až na stáži vo Fínsku som zistila, čo naozaj textilný dizajn je a že práve ten je mojou cestou. Predtým som tápala medzi voľným umením, okúsila som šperk, grafiku... Ale po tom pobyte vo Fínsku mi to bolo už viac menej jasné. Napokon, je to mekka textilu :).

4. Kde hľadáte inšpiráciu?
Ja neverím v hľadanie inšpirácie. Keď má človek vlastnú značku, tak najdôležitejšie je, čo ho inšpiruje k jej založeniu a čo si pri tom dá za cieľ. Je to taká celoživotná cesta. Mierim k tomu, že už nie sme na škole a nikto nám nedáva zadania, kde vyslovene musíte hľadať inšpiráciu.
V skutočnom živote sa nemusíte inšpirovať zakaždým niečím novým, stačí keď systematicky pracujete na tom, čo ste začali budovať. Puojd som založila, aby som vyplnila dieru na trhu v oblasti kvalitného suveníru. Vtedy mi inšpiráciou bol fakt, že na Slovensku okrem folklórnych suvenírov, neexistoval pekný suvenír, taký ten moderný, nenásilný, vtipný... Pamätám si množstvá krásne spracovaných suvenírov z iných krajín. Povedala som si - a prečo by Slováci mali kupovať lacné tričká s prvoplánovým znakom alebo majoliku, keď chcú niečo venovať zahraničnej návšteve. To bolo ešte na škole. Vytvorila som prvú kolekciu a zahraniční kamaráti mi ju celú vykúpili. A to bola vtedy ešte ozaj na hroznej úrovni :). Nezanevrela som na túto ideu a ukázalo sa, že slovenský štátny znak je nekonečkou a dobrou inšpiráciou.
Inou pesničkou je vytváranie kolekcií oblečenia, kde sa snažím vkladať príbeh, ktorý by každému kusu odevu dodal jedinečnosť. Aktuálne je to kolekcia Les, kde moja fascinácia drevom nemá hraníc a preto v tejto téme pokračujem aj v letnej sezóne.

5. O akom povolaní (povolaniach) ste snívali ako dieťa?
Akademická maliarka ako mamka, predsa :). Detsky povedané umelkyňa. Nikdy nič iné.

6. Ako by ste charakterizovali Váš dizajn? Má nejaké spoločné znaky?
No samozrejme, ale to by bola skôr otázka na kurátora, nerada hodnotím svoju prácu sama. A naozaj by som bola zvedavá, ako by si ma podal odborník, pretože často mám pocit, že na Slovensku sa všetko len chváli a nie vždy je to dobré. Ale tak napríklad, jednoznačným prvkom, ktorý ma odlišuje od ostatných, sú metrážne potlače a vytváranie dezénov.

7. Ako vnímate dizajn na Slovensku?
Je v plienkach a všetci sa učíme na vlastných chybách. Problémov je tu hneď niekoľko. Slováci boli vždy lepší zamestnanci ako zamestnávatelia. Preto je škoda, že pracovné miesta pre dizajnérov prakticky nie sú a dizajnér je nútený buď odísť do zahraničia, alebo si založiť svoje. No a na to nemá každý povahu. Hovorím o študovaných a kvalitných dizajnéroch, ktorí nemajú v povahe tú obchodnícku dravosť, nemajú vedomosti o marketingu, o trhu vôbec. A samozrejme, nemajú hneď niekoho, kto by ich zastupoval. Na Slovensku trh vôbec nie je naklonený kreatívnemu priemyslu. No a potom sa stáva to, čo pociťujem posledné dva roky, keď chceme organizovať prehliadky, či výstavy a horko ťažko vieme vybrať 5 ľudí, ktorí dlhodobo pôsobia vo svojom odbore a s ktorými sa dá pracovať. Lebo ďalší zaujímavý faktor je skupinkovanie a rozdrobenosť našej scény. Podľa mňa by sme mali začať hlavne od seba, jedine tak si môžeme pomôcť a vytvárať ako taký trh. Dizajnéri by mali začať spolupracovať a pomáhať si, nemyslieť si, že tento je konkurencia a preto mu nedodám kontakt na môjho dodávateľa! Dnes je aj tak každý „vygoogliteľný“, žiadne vzácne informácie tým neudržíme, jedine čo kvalitnému dodávateľovi nedoprajeme ďalšieho zákazníka, ktorý mu môže pomôcť rozvinúť firmu a skvalitniť služby...

8. Aký produkt túžite vydizajnovať?
Momentálne dizajnujem autíčko pre Volkswagen, čo môže byť viac? :) Iba ak viac času, lebo termín na tento projekt je viac než nereálny, preto mi prosím nezáviďte.

9. Na ktorú svoju prácu ste najviac hrdý?
Ja to beriem inak, skôr sa sledujem a hodnotím objektívne podľa vlastného vkusu a úsudku. Niektoré veci, čo som si predtým myslela aké boli super (áno, aj ja podlieham chvíľkovému nadšeniu z nových vecí), by som teraz najradšej vyhodila z virtuálneho priestoru. Je to ale pozitívna vec, ak sa človek vyvíja, môže mu pripadať jeho súčasný produkt úžasný, ale či je úžasný sa ukáže o desiatky rokov. Jednoznačne ma najviac bavia spolupráce, kde je výzvou presvedčiť tak trošku konzervatívneho klienta. Už som niekoľkokrát počula vetu: no pravdupovediac ste nás zaskočili vašimi návrhmi. A napokon o čo iné ide, keď nie prekvapiť a zaujať. Takisto s každým novým klientom, ktorý prejaví záujem o slovenské darčekové predmety mi stúpa skromná hrdosť na ideu pozitívneho Slovenska, ktorú nimi vlastne chcem šíriť. Lebo ja som hlavne tvrdohlavý idealista...

10. Na čom práve pracujete?
Kde začať...môj multitasking poslednej doby zahŕňa niekoľko dizajnov na mieru pre nových klientov, čo ešte nechcem prezrádzať, tvorbu novej kolekcie, tvorbu novej kolekcie pre nový projekt, organizáciu Fashion marš!, dobrovoľnícku prácu pre rôzne skvelé projekty (TEDx Kežmarok, lebo je dôležité pomáhať v rodnom meste)... a popri tom, aby málo nebolo, na Puojde prebieha rekonštrukcia ateliéru, aby každému zákazníkovi bolo pri skúšaní vecí príjemnejšie ako doteraz.

11. Akú knihu ste čítali naposledy?
No mám čas čítať?

12. Čo by ste odkázali mladým dizajnérom na Slovensku?
Myslím, že v celom článku je niekoľko odkazov, bystrá myseľ ich nájde :)

blog comments powered by Disqus